Подготовка на мотивационно писмо

ОСНОВНИ ПРИНЦИПИ ПРИ ПОДГОТОВКА

       Моля, прочетете преди да пристъпите към изготвяне на мотивационното писмо!

  • Убедителното мотивационно писмо върви в комплект с убедително CV. Ако едното от двете не е достатъчно силно, успешното кандидатстване е под съмнение.
  • Не използвайте готови шаблони от Интернет при подготовката на мотивационно писмо. При всяко кандидатстване изготвяйте ново. Разбира се, може да преработите старото, като в новото трябва конкретно да посочвате как отговаряте на съответните изисквания от обявата за позицията, за която кандидатствате.
  • Мотивационното писмо  трябва да е добре структурирано, с ясно разграничени параграфи.

На следващите страници може да се запознаете със структурата на мотивационното писмо и да видите  пример.

  • Ограничете мотивационното писмо  до максимум 1 страница. То не трябва да е в есеистична форма, а да е стегнато и конкретно.
  • Не повтаряйте CV-то, само накратко припомнете този опит, който е релевантен за позицията, за която кандидатствате.
  • Потърсете информация за компанията, за която кандидатствате, като се информирате подробно за дейността й, продуктите и услугите, които предлага.
  • Много внимателно проверявайте за граматически и правописни грешки. Недопустимо е да изпратите мотивационно писмо с грешки или с лошо оформен външен вид (лошо форматирано, с различни шрифтове).
  • Използвайте имейл адрес, който звучи сериозно и делово.
  • В случай, че нямате опит или увереност в кандидатстването, обърнете се към кариерен консултант или приятел, който има опит и би могъл да ви помогне за съставянето на убедително мотивационно писмо.

СТРУКТУРА НА МОТИВАЦИОННОТО ПИСМО

Мотивационното писмо има определена структура, към която е наложително да се придържате.

В горния десен ъгъл напишете лични данни (имената си, под тях следват  телефон за контакт и имейл адрес).

Отляво и малко по-ниско от личните ви данни, напишете датата и имената на служителя, към когото се обръщате, позицията му в компанията и името на самата компания най-долу.

Следва обръщението към човека до когото пишете. Най-добре е това да е лично, ако в обявата е посочено името на човека от „Човешки ресурси”  или в краен случай с по-безличното  “Уважаеми/а господине/госпожо”.

I параграф  – в тази уводна част  заявявате интереса си към определената позиция. Тя трябва да е много точно изписана, защото често компаниите имат повече от една вакантни позиции.  Посочете източника, от който сте се информирали, като точно посочите къде сте намерили обявата напр. в пресата или някакъв сайт (jobs.bg напр.) или от приятел или служител на компанията.

II параграф – в този параграф отговорете на изискванията от обявата, като описвате уменията и качествата си, придобити от опита ви в определени етапи от трудовата ви дейност или обучения. Както беше посочено по-горе, не повтаряйте CV-то, само вземете тази информация, която отговаря на търсеното в обявата.  Наблегнете на уменията и качествата ви, с които да заинтригувате работодателя.

III параграф – в този параграф акцентирайте на приноса, който може да донесете на компанията. Покажете, че сте се запознали подробно с компанията, нейната дейност, продукти, услугите, които предоставя.

Тук трябва да проличат мотивацията ви,  както и готовността ви за работа, обучение, развитие и приемане на предизвикателства.

Заключителен параграф – В последния параграф изразете благодарност за отделеното време и очакването ви за интервю, където да доразвиете представянето си. Отново включете контакти (тел. и имейл) и ако пътувате или отсъствате, изключете този период  за контакт.

В краяследват “С уважение” и под него имената ви и най-долу в Приложение това, което прилагате допълнително, напр. CV, референции и др.