ОСНОВНИ ПРИНЦИПИ ПРИ ПОДГОТОВКА
Моля, прочетете преди да пристъпите към изготвяне на мотивационното писмо!
- Убедителното мотивационно писмо върви в комплект с убедително CV. Ако едното от двете не е достатъчно силно, успешното кандидатстване е под съмнение.
- Не използвайте готови шаблони от Интернет при подготовката на мотивационно писмо. При всяко кандидатстване изготвяйте ново. Разбира се, може да преработите старото, като в новото трябва конкретно да посочвате как отговаряте на съответните изисквания от обявата за позицията, за която кандидатствате.
- Мотивационното писмо трябва да е добре структурирано, с ясно разграничени параграфи.
На следващите страници може да се запознаете със структурата на мотивационното писмо и да видите пример.
- Ограничете мотивационното писмо до максимум 1 страница. То не трябва да е в есеистична форма, а да е стегнато и конкретно.
- Не повтаряйте CV-то, само накратко припомнете този опит, който е релевантен за позицията, за която кандидатствате.
- Потърсете информация за компанията, за която кандидатствате, като се информирате подробно за дейността й, продуктите и услугите, които предлага.
- Много внимателно проверявайте за граматически и правописни грешки. Недопустимо е да изпратите мотивационно писмо с грешки или с лошо оформен външен вид (лошо форматирано, с различни шрифтове).
- Използвайте имейл адрес, който звучи сериозно и делово.
- В случай, че нямате опит или увереност в кандидатстването, обърнете се към кариерен консултант или приятел, който има опит и би могъл да ви помогне за съставянето на убедително мотивационно писмо.
СТРУКТУРА НА МОТИВАЦИОННОТО ПИСМО
Мотивационното писмо има определена структура, към която е наложително да се придържате.
В горния десен ъгъл напишете лични данни (имената си, под тях следват телефон за контакт и имейл адрес).
Отляво и малко по-ниско от личните ви данни, напишете датата и имената на служителя, към когото се обръщате, позицията му в компанията и името на самата компания най-долу.
Следва обръщението към човека до когото пишете. Най-добре е това да е лично, ако в обявата е посочено името на човека от „Човешки ресурси” или в краен случай с по-безличното “Уважаеми/а господине/госпожо”.
I параграф – в тази уводна част заявявате интереса си към определената позиция. Тя трябва да е много точно изписана, защото често компаниите имат повече от една вакантни позиции. Посочете източника, от който сте се информирали, като точно посочите къде сте намерили обявата напр. в пресата или някакъв сайт (jobs.bg напр.) или от приятел или служител на компанията.
II параграф – в този параграф отговорете на изискванията от обявата, като описвате уменията и качествата си, придобити от опита ви в определени етапи от трудовата ви дейност или обучения. Както беше посочено по-горе, не повтаряйте CV-то, само вземете тази информация, която отговаря на търсеното в обявата. Наблегнете на уменията и качествата ви, с които да заинтригувате работодателя.
III параграф – в този параграф акцентирайте на приноса, който може да донесете на компанията. Покажете, че сте се запознали подробно с компанията, нейната дейност, продукти, услугите, които предоставя.
Тук трябва да проличат мотивацията ви, както и готовността ви за работа, обучение, развитие и приемане на предизвикателства.
Заключителен параграф – В последния параграф изразете благодарност за отделеното време и очакването ви за интервю, където да доразвиете представянето си. Отново включете контакти (тел. и имейл) и ако пътувате или отсъствате, изключете този период за контакт.
В краяследват “С уважение” и под него имената ви и най-долу в Приложение това, което прилагате допълнително, напр. CV, референции и др.